19 paź 2019

# handmade

Jak zrobić czapkę na drutach?

Nie jestem szewcem, który bez butów chodzi. W mojej szafie pojawiła się nowa czapa. Czarna jest ci ona, zrobiona metodą bezszwową, jak zresztą wszystkie moje czapki tudzież kominy. 



Zastosowałam w niej bardzo prosty, ale efektowny ścieg. Robótkę rozpoczęłam nabraniem 61 oczek (pierwsze i ostatnie oczko przerabiam razem) i dziergałam ściągaczem 2/2 7 rzędów na drutach nr 7. Później zmieniłam druty na ósemki i ścieg, dziergając prawe oczka nad lewymi, a lewe nad prawymi. Zmiana następowała co drugi rząd. Powstał ścieg w efekcie 3D. 




Przerobiłam 44 rzędy i zredukowałam liczbę oczek o połowę, przerabiając po 2 oczka razem, 2 prawe razem na prawo i 2 lewe razem na lewo. Ostatni rząd przerobiłam tak, jak oczka się pokazywały, czyli prawe na prawymi, a lewe nad lewymi. Zakończenie robótki polegało na przeciągnięciu końca włóczki przez wszystkie oczka, mocne ściągnięcie i zaszycie po lewej stronie. 

Przypomnę jeszcze, że robiąc metodą bezszwową przerabiam pierwsze i ostatnie oczko razem, dzięki temu nie tworzy się dziurka, a oczka nie rozciągają się w miejscu rozpoczęcia dzianiny w nieefektowny sposób. Pisałam o tym sposobie w poście "Z poradnika dziewiarki, czyli jak rozpoczynać czapkę metodą bezszwową".

Na czapkę zużyłam 1 motek jednej z moich ulubionych "zimowych" włóczek. To Alpina.

Parametry włóczki: 
50% wełny,  50% akrylu
Motek to 100 gram / 100 metrów
Producent zaleca druty numer  6 - 7.

Poniżej podaję linki, pod którymi można obejrzeć projekty wykonane z Alpiny:

⇒ czapki:
  1. czarna 
  2. czarna z pomponem
  3. różowa z warkoczem
  4. biała z pomponem
  5. szare z pomponami



23 komentarze:

  1. Kusi mnie, żeby wyciągnąć od mamy druty i trochę się pobawić, ale po tak długiej przerwie, jaką miałam, głównie będę dziergać hmm... niedorobione szaliki? Czapka bardzo ładna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Prosta efektowna i do wszystkiego pasuje:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ją lubię, bo pasuje do wielu płaszczyków i kurtek - także tych sportowych.

      Usuń
  3. Ogromnie zazdroszczę umiejętności. Próbowałam kiedyś robić na drutach, ale ostatecznie zabrakło cierpliwości. Co nie zmienia faktu, że produkty ręcznie robione lubię bardzo, ale po prostu zawsze robi mi coś na drutach ktoś inny :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna czapka! Podoba mi się :*
    agnesssja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Ładny wzór! Może spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja tylko poczytałam i oglądnęłam, Zrobić nie ma szans :-))

    OdpowiedzUsuń
  7. Rzeczywiście prosty wzór a z twoim opisem łatwizna wykonania. Pewnie sie nie skusze w tym roku bo u nas wogóle nie ma zimy a ja zakładam czapeczkę na wielekie mrozy:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny opis wykonania doskonałej czapki. Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Może i ja się skuszę na takie wyzwanie! :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ładny splot. Niestety z moimi dwiema lewymi rękami do takich rzeczy, mogę tylko podziwiać talent innych.

    OdpowiedzUsuń
  11. A ja niestety jestem takim szewcem, co bez butów chodzi... ale zmienię to! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja nigdy nie miałam drutów w rękach.. Myślisz, że amator też poradziłby sobie z wykonaniem takiej czapki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że tak. Jest wiele kursów. Zachęcam do nauki :)

      Usuń
  13. nie ma to jak własnoręcznie zrobiona czapka

    OdpowiedzUsuń
  14. Do takich rzeczy to trzeba mieć czas i chęci, ja totalnie się do tego nie nadaję. Wolę kupić gotową czapkę, przynajmniej wiem jak wygląda a jak się nie spodoba - można zwrócić. Np fajne modele widziałam w sklepie Sterkowski Robiłaś już kiedyś tam zamówienie?

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawy poradnik, może i mnie się kiedyś uda zrobić taką czapkę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam około 20 szt czapek i ciągle coś dziergam lubię robótki na drutach

    OdpowiedzUsuń
  17. Zawsze lubiłem patrzeć jak moja mama dziergała na drutach. Bardzo ciekawy artykuł, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ma Pani inne talenty. Robienie na drutach to przedewszystkim pasja i chęć.

    OdpowiedzUsuń
  19. Czy to jest robione metodą magicloop?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, co kilka oczek przeciągam drut. Nie lubię metody magicloop. Często robią się przerwy między oczkami.

      Usuń